Eerste bericht vanuit Yogjakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Sandra Goossens - WaarBenJij.nu Eerste bericht vanuit Yogjakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Sandra Goossens - WaarBenJij.nu

Eerste bericht vanuit Yogjakarta

Door: Sanny

Blijf op de hoogte en volg Sandra

24 September 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Hallo allemaal,

Hier is dat ons eerste verslagje vanaf Yogyakarta. De eerste verandering die ons opviel (en waar wij helemaal niet over nagedacht hebben) is dat tegenwoordig natuurlijk iedereen wi-fi nodig heeft in plaats van die "ouderwetse" internet cafe's hahahaha.

Elke reiziger (om nog maar niet te spreken over de lokale bevolking) zit met een I-phone of een tablet aan zijn hand geplakt, dus internet cafe's zijn zo goed als overbodig. Behalve voor ons! Wat wij hebben alleen een nokia bij... hahaha. Kan echt niet meer ;-), maar goed hier hebben we er 1 kunnen vinden. Vandaar dat er ook nu pas een berichtje komt. Toen we in Jakarta vroegen naar een internet cafe keken ze ons alleen maar heel wazig aan.

Donderdag zijn we dus vertrokken met Emiraten naar via Dubai naar Jakarta. Hele goede vlucht gehad! Amsterdam Dubai was met de Airbus 380. Niet normaal zo groot... Ruime stoelen en lekkere wijn, wat wil je nog meer :-). We hadden een beetje vertraging op het stuk Dubai - Jakarta, omdat er problemen waren met de bagageband, dus het was even spannend of de backpacks er ook waren toen we om 16.00 (lokale tijd) landen. Het is hier 5 uur later trouwens. Maar het is helemaal goed gekomen. Wat wel jammer was, was dat de auto die ons op zou halen er niet was. Dus toen maar een taxi naar het hotel.

We gaan normaal nooit naar hotels, maar deze keer dachten we, we doen eens lux. We zaten in het Icon Kemang. Duurde nog even voor de taxi het gevonden had, want er zijn er meer met ongeveer die naam. Prachtig hotel en we hebben heerlijk genoten van de kamer (grote balzaal, met een bad, heerlijk bed, zelf een eigen keukentje, maar dat mensen steeds opspringen om de deur open te houden, je tas te dragen enzo is toch niet helemaal ons ding. Ik werd er zenuwachtig van hahaha.

s'Avonds lekker gegeten op het dakterras met uitzicht op Jakarta by night... Miljoenen lichtjes en de geuren van de stad. Super!

Zaterdag hebben we niet zoveel gedaan. Echt uitgerust. S'Avonds heerlijk gegeten in een prachtige tuin. We waren midden in de stad, maar zo voelde het niet. Daarna nog wat biertjes gedronken in de Foodcourt. Heel gezellig. Het was zaterdag, dus de lokale jeugd was opk op stap, maar dat doen ze toch heel anders als bij ons. In Indonesie is 88% moslim, dus die drinken niet/bijna niet. Eten doen ze wel veel en daarna komt de waterpijp op tafel. Was leuk om daar tussen te zitten.

Zondag 21/9 zijn we met de taxi naar een hostel vlakbij Gambir station gegaan. Daar ingecheckt en op zoek naar treinkaartjes. We zijn te voet gegaan. Dat vinden ze hier al heel raar, want niemand loopt. Het is eigenlijk ook te warm, te veel verkeer (bijna iedereen heeft een mondkap op en is van top tot een ingepakt) en er staat geen straat goed aangegeven. Maar het is gelukt. Het was maar 2 km, maar we hebben er 45min over gedaan hahahaha.
Terug toch maar met de becak ;-).

Jakarta vonden wij niet geweldig. Het is het finaciele centrum van Indonesie. Het is er super heet, stoffig, veel te veel verkeer. Staat eigenlijk altijd vast. Alleen zo tussen 04.00 en 06.00 is het wat minder. Geen uitstraling.

Maandag 22/9 ging de trein 09.05. We zouden om 16.21 aankomen, maar we hadden dikke vertraging. De reis met de trein was geweldig. Heel mooi om een groot stuk van het binnenland van Java te zien. Duurt al even voor je de stad uit bent. Eerst het centrum met de wolkenkrabbers, dan de sjieke buitenwijken en dan de sloppenwijken vlak aan het spoor met kinderen die spelen aan het spoor, hutten van glofplaaten, rook en overal veel was. Het eerste deel van de reis was door erg droog gebied. Daarna de reisvelden zover als je kan kijken. We gingen een stuk door de een hoger gelegen gebied, waar het weer heel vochtig was. De wolken hingen om de trein. Daarna vooral jungle. 18.00 waren we in Yogyakarta. We slapen nu in Andrea hostel. 10min lopen van het station in de wijk Sosrowijayan. Deze wijk bestaat hoofdzakelijk uit kleine steegjes en je zit midden tussen de lokale bevolking en het gewone leven. We hebben een biertje gepakt en zijn op het terras gaan zitten, watching the life go by.....

Yogyakarta is wat dat betreft een verademing. Zoals in de lonely planet staat: Het is de ziel van Indonesie en dat merk je meteen als je aankomt.

Dinsdag 23/9 We zijn de Prambanan tempels gaan bezoeken. Het grootste Hindoe-Javaanse tempelcomplex in Indonesië. Prambanan betekent: "veel priesters". In 1991 is dit op de UNESCO erfgoedlijst gezet. In 2006 is het erg beschadigd door een grote aardbeving. Met het herstel zijn ze nog bezig. Vandaar dat we helaas niet in de hoofdtempel konden. Er staan nog andere tempels op het complex waaronder de Sewu tempel. We hebben darr dan ook de hele dag rondgelopen.

We doen eigenlijk alles met de bus hier. Gaan prima en is goedkoop. Het is wel druk en je moet natuurlijk vaak overstappen. Mensen helpen je waar ze kunnen. Ze zijn super aardig! Ze beginnen regelmatig een praatje met je in de bus. Ze willen heel graag weten waar je vandaan komt en hoe de mensen in Indonesie vindt.
Yogyakarta heeft een overschot aan becak drivers, dus die proberen je vooral te naaien waar ze kunnen :-), maar ze zijn wel grappig....

Vandaag (woensdag 24/9). Zijn we met de bus naar Kota Gede geweest wat alleen bestaat uit silver shops. Gaaf op te zien en het kost niets. Daarna naar de wijk Prawirotaman. De wijk is ook erg geliefd bij backpackers, net als we waar we nu zitten en je kunt er heerlijk eten.

We zijn nu weer terug bij de hostel. Morgen blijven we nog een dagje hier.
Dan gaan we het Kraton bezoeken. Het Javaanse woord kraton (Keraton of Karaton) is te herleiden tot het woord ke-ratu-an, d.w.z. de plaats waar de koning/koningin woont en de Pasar Beringharjo. Dat is een grote overdekte markt van 3 verdiepingen waar ze alles hebben. Je kunt het zo gek niet bedenken. Van schapen tot lampen hahaha.

We hebben vluchten geboekt voor vrijdag 26/9 vanaf hier naar Surabaya - Manado - Sorong en dan begint ons raja ampat avontuur. We vertrekken vrijdag om 06.00 en verwachten rond 16.30 aan te komen in Sorong. Dan moeten we nog regelen om met de boot op het hoofdeiland te komen: Wasai (ongeveer 3 uur met de boot) en daarna willen we naar Kri. Wat we erover gelezen hebben is hier geen internet en niet eens bereik met de telefoon, dus waarschijnlijk kan ik pas weer schrijven als we in Singapore zijn. We willen donderdag 9 oktober Manado Singapore vliegen.

Hele dikke kus van ons

• 24 September 2014 - 15:16

Jurgen, Mariska & Tieme:

Klinkt super goed! heel veel plezier daar!
    groeten van ons!

• 24 September 2014 - 15:21

Peggy:

Hoi San & Luc,

Wat fijn en leuk om van jullie te horen hoe de afgelopen week is geweest!
    Was al erg nieuwschierig geworden hoe het zou zijn.

Hahahaha geen internetcafe meer, zou ik ook niet aangedacht hebben.
    Zit je dan met je goed fatsoen en een Nokiatel :D Briljant
    Gelukkig zijn ze niet helemaal uitgestorven.

Heb met een grote glimlach op mijn gezicht jullie verhaal zitten lezen.
    Wat hebben jullie al weer veel gedaan en lekker biertjes gedronken. ;)

Heel veel plezier, lekker relaxen en biertjes drinken :) op de Raja Ampat eilanden en kan niet wachten op jullie volgende verhaal!

Kus Peggy

• 24 September 2014 - 15:26

Annet En Frans :

Hoi san en Luc , heel veel plezier nog op deze mooie reis , klinkt allemaal goed. Heel veel groetjes aan iedereen in Singapore .

• 24 September 2014 - 15:55

Agnes:

Hoi Sandra en Luc

Wat een leuk reisverslag, en wat een naamplaatsen nooit van gehoord.
    Heel veel plezier en geniet er lekker van gr. agnes

• 24 September 2014 - 15:57

Gerra:

Hoi San en Luc

Klinkt weer geweldig met veel plezier gelezen !!
    Benieuwd wat jullie verder nog gaan beleven

Dikke kus van Tiny en mij xxx

• 24 September 2014 - 20:24

Thera:

Geniet verder van deze mooie ervarin. Geniet van elkaar, van de indrukken en de omgeving.
    Dikke kus Thera, Tom, Tess en Suze

• 24 September 2014 - 20:51

Mark:

Hey vakantie gangers.leuk verslag. Op naar het volgende verslag. Veel plezier. Gr mark en karina

• 24 September 2014 - 23:28

Don:

Hi Sandra en Luc,

klinkt allemaal top. Eigenlijk heb ik geen idee waar jullie uithangen, maar zal eens op de google maps kijken. Hier vanuit een koud Manchester snak ik naar de warmte. Eerst zaterdag nog terug naar Italie en vanaf zondag naar Frankrijk. Veel plezier en eigenlijk is alles mooi, het is maar hoe je er tegen aan kijkt. Groet Don

• 25 September 2014 - 00:27

Marianne:

Een hele mooie ervaring volgens mij geniet ervan en heel veel plezier liefs van ons allemaal

• 28 September 2014 - 11:54

Luc En Thea:

Hoi Luc en Sandra wij zijn net thuis gekomen. Leuk dat verslag geniet en wij wachten op de volgende Dikke kus Luc Thea