Santa Catalina - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Sandra Goossens - WaarBenJij.nu Santa Catalina - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Sandra Goossens - WaarBenJij.nu

Santa Catalina

Blijf op de hoogte en volg Sandra

01 Oktober 2012 | Panama, Panama-stad

Op dit moment zijn we weer in Panamastad. In Santa Catalina was geen internet,dus vandaar dat mijn verhaaltje nu pas komt. Het was geweldig dat kan ik je wel vertellen.

Donderdag hebben we de hele dag gereisd. Van Boquete naar David, naar Santiago, naar Sona. Alles met de bus, maar toen stonden we in Sona en helaas gingen er geen bussen meer naar Santa Catalina. Het regende behoorlijk, dus toen maar met de taxi. Santa Catalina is de beste sufplek van Zuid Amerika, maar door de slecht bereikbaarheid niet groot geworden. De weg er naartoe is niet de best inderdaad. Ene bocht naar de andere, heuvel op heuvel af en smal. Toen we aankwamen was het al donker, dus we konden nog niet heel veel van het plaatsje zien..... We hadden gelezen dat er aan het strand een hostel was, dus de taxi heeft ons daarheen gebracht. Gelukkig was er plaats. We moesten wel een kleine rivier doorlopen, maar de cabins waren echt op het strand, 100 meter lopen naar de zee. Echt top! Even douchen en toen een lekker koud biertje. De eigenaresse was Italiaans, dus het eten was super! hahahaha

Volgende dag word je wakker van het geluid van de zee en de zon die opkomt. Mooier kan niet...... Die dag hebben de morgen besteed aan het regelen waar we eigenlijk voor kwamen: een bezoek aan Coiba eiland. Dat leek ons geweldig!! Op aanraden van de hostel op naar Panamadive Center. Ze deden trips naar Coiba met een veilige boot (wel belangrijk ;-)). Wij gaan op een paar plekken snorkelen en even aan land op Coiba eiland. Het is het seizoen voor walvissen, dus wie weet hebben we geluk. Ik heb de hele rest van de dag met een big smile op mijn gezicht rondgelopen , a dream comes true!!!!
De dag was verder heel relax, voor de cabin aan het strand onder een palmboom, op een stukje vergeten Panama.................

We vertrokken om 08.00 met de boot. Met nog 4 andere mensen die gingen duiken. Twee duikinstructoren, de kapitein en Jorge, die ging met ons snorkelen. De boot had een 200pk motor en de zee was best ruig. Ik voor de zekerheid maar niets gegeten dat kan alleen maar rond klotsen in je buik hahahaha. De eerste bestemming was een 1uur en 10min. Jullie weten hoe gek ik ben op achtbanen, het schip in de Efteling en andere van dit soort. Dit was 70min een combi van alles. hahahaha. Zelf Luc vond het heftig en die vind dat soort dingen allemaal wel leuk! Maar goed je moet er wat voor over hebben. Onderweg zagen we al dolfijnen, te gek! Super dicht bij de boot, spelen met de golven.....
1ste snorkelplek zagen we white stip sharks (eindelijk een keer een echte haai gezien!), heel veel prachtige vissen en een hele mooie kreeft.
2de keer snorkelen: Weer super veel prachtige vissen en twee groene zeeschilpaden, ongeveer 1,5 meter wowwwwwwwwwwwwwwwwwww.
Toen even op Coiba eiland geweest, maar een klein gedeelte van het eiland is toegankelijk. Daar is ook het leefgebied van de krokodillen, maar die hebben we niet gezien. Wat gegeten en toen naar de 3de en laatste snorkelplek. En onderweg daarheen zagen we ze hoor, de walvissen. Niet normaal hoe groot. Ze hadden er zin in en kwamen regelmatig bovenwater. Eentje srong helemaal ophoog en draaide om. We konden hem helemaal zien. Geweldig, fantastisch! We hebben we een tijdje gevolgd op een afstand (dat deden ze wel goed). Op de 3de snorkel/duikplek was het best diep, dus voor ons niet zoveel te zien en toen ineens hoorde we ze onderwater , toen konden we zo nog niet zien......de WALVISHAAI!!!! Het waren er twee, eentje kwam helemaal naar de oppervlakte, ik was zo dichtbij. Ik kon hem bijna aanraken. Dat is niet te beschijven hoe het is om zo'n dier te horen en te zien..... Once in a lifetime.....
Terug in de boot waren we allemaal ondersteboven van zoveel moois. Niet te geloven! Wat een geluk hadden wij vandaag, wat een kado!
We hebben echt een super gave dag gehad en een hele leuke groep mensen. S'avonds weer heerlijk gegeten bij de hostel op het strand.... Wij zijn op tijd gaan slapen. Moe van alles van vandaag.

Vandaag vroeg weer op. Op naar Panamastad, want we willen onze laatste dagen nog naar San Blas en dat kan via een hostel in Panama. Tip van de hostel in Santa Catalina. Een jongen die we daar hebben leren kennen heeft een vriend op de San Blas eilanden. Komt dat goed uit!
Om 16.00 waren we hier: hostel Luna's Castle. Als alles doorgaat gaan we morgen om 05.30 beginnen aan onze laatste trip naar het eiland Senidub. Ben benieuwd, tussen de Kuna Indianen, geen elctriciteit en we mogen maar 10kilo bagage meenemen, de rest kunnen we in het hostel laten. We hebben daar dus ook geen internet hahahaha. Dus jullie horen over 3 dagen hoe het was! Liefs van ons

Trouwens, foto's erop zetten is niet te doen... sorry.... die komen als we thuis zijn.

• 03 Oktober 2012 - 14:33

Gerra:

Hoi San en luc

Wat een belevenis zeg !! Lijkt me geweldig om zo iets mee te maken.
    Nu weer tussen de indianen ! Hoe zal dat zijn ?
    Dit zijn echt dingen die je nooit meer vergeet denk ik
    Ben heel benieuwd hoe dit weer afloopt.
    Ik lees het wel weer.

Groetjes en dikke kus xxx
    Gerra

• 05 Oktober 2012 - 16:36

Peggy Hamers:

Hoi San & Luc!

Wat weer een onwijs gaaf verhaal. San je hebt haaien gezien!!! Hoe gaaf is dat.
    Sorry dat ik niet vaker op je berichten heb gereageerd maar hier is het ontzettend hectisch geweest.

Heb je wel ontzettend gemist hoor en ben blij als je er dinsdag weer bent!
    Geniet nog even van de laatste dagen en tot snel.

X Peggy

• 05 Oktober 2012 - 16:36

Hicran:

IK zeg Wowwwwwww vet COOOLLLLL!!