leones sello y más - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Sandra Goossens - WaarBenJij.nu leones sello y más - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Sandra Goossens - WaarBenJij.nu

leones sello y más

Door: Sanny

Blijf op de hoogte en volg Sandra

22 September 2013 | Argentinië, Puerto Madryn

Vrijdag 20-09 zijn we om 15.30 met de bus vertrokken vanuit Buenos Aires. Het heeft meer dan een 1,5 uur geduurd voor we stad uit waren. Het was mego druk op vrijdagmiddag. Buiten Buenos Aires begint het ruige landschap van de Pampa´s. Uitgestrekte velden met ruig gras en van allerlei soorten bomen. Enorme kuddes koeien en paarden wisselen elkaar af met af en toe een kleine ranch ertussen door. Tot ook dat ophoudt en je het gevoel hebt aan het uiteinde van de wereld te rijden, alleen nog maar ruig gras zover je kan kijken. Geen mensen meer, geen dieren, geen licht alleen de snelweg.....
s´nachts is het volle maan en 100den sterren verlichten de hemel.

De bus is luxe (voor een bus :-)). Brede leren stoelen die tot 140 graden achterover kunnen. We krijgen een snackje, warm eten en een wijntje. Maar het blijft een lange rit van 15.30 tot 10.00 op zaterdagmorgen. De bus stop geen 1 keer.

Dan zijn we eindelijk in Puerto Madryn! Het stadje zelf doet me denken aan zo´n stadje net voor de zuidpool begint. Super rustig, alleen laagbouw. Wel even wennen na Buenos Aires. Tis koud als we aankomen. Gelukkig schijnt de zon wel. We hebben ons hostel Hi Patagonia hostel in Buenos Aires al geboekt.(http://www.hipatagonia.com/, helaas staan er geen foto´s op de site). De taxi brengt ons erheen. Super gezellig is het hier. Gaston heet ons van harte welkom en legt ons alles uit over het gebied. De reden waarom in dit slaapstadje zijn is namelijk de prachtige dieren die je hier kunt zien! Walvissen (2 soorten), zeeleeuwen, pinguins, dolfijnen en orka´s. Het gebied om Puerto Madryn in UNESCO erfgoed sinds 1981. Dit is misschien wel het mooiste stuk van de reis (vind ik dan). We zijn zoooo benieuwd.
De rest van de dag hebben we de trips geboekt voor zondag en maandag, wat rondgelopen, genoten van de rust , de zee en de frisse lucht. We hebben bij de hostel gegeten samen met de andere logees. Verse grote garnalen, coquilles, rijst en salade. Allemaal vers uit zee.

Zondag 22-09: Ik heb er veel over gelezen en vandaag gaan we het doen: Zwemmen met zeeleeuwen!!!! Tis wel koud, want ik denk dat het niet warmer is dan 7 graden toen we om 07.30 melden bij de duikschool. Het water is 13 graden. We krijgen eerst een instructie video hoe we moeten snorkelen in de buurt van de zeeleeuwen. Het zijn tenslotte wilde dieren in hun omgeving en daar moet je met repect mee omgaan. Gelukkig maken ze vanuit de duikschool een film en foto´s , want dat is zelf niet te doen. Bij het strand krijgen we een wetsuite aan, met schoenen, handschoenen en een cap. Dan gaan we los, we moeten al gelijk door het water om in de boot te komen. Het water loopt door alle openingen in de wetsuite naar binnen en brand gewoon, zo koud.....
We varen ongeveer 35minuten en dan zien we ze. Een hele kolonie op een rotspartij. Ondertussen is de zon door de wolken gebroken, dan maakt het hele plaatje een stuk mooier. 5 maanden geleden zijn de baby´s geboren en ze liggen langs mama in de zon, misschien we 100 of meer. Te gek!! Dan gaan we het water in, spannend! Als het koude water voor de eerste keer langs mijn nek over mijn borst loopt moet ik even happen naar adem, zo koud! Maar dan zie ik ze vlakbij, links, rechts, achter, voor.... ze zijn zo grappig, zo mooi en lief om te zien! Ze brullen, een hol gebrul (Luc kan het heel goed na doen :-)).

Dan moeten we doen wat we geleerd hebben om ze naar ons toe te lokken. We maken een lang rechte lijn in het water door elkaar bij de hand te houden. We gaan op onze rug liggen en trappelen heel hard in het water zodat er bubbels onstaan onder water. Ze zijn heel nieuwschierig en komen kijken naar de bubbels. Als je dan stil in het water ligt komen ze om je heen zwemmen, aan je knabbelen, ze proberen zelfs op je te zitten. Luc lag nog geen 5min in het water en er kwam er al een aan zijn oor knabbelen. Later nog aan zijn hand. Ik heb er mee kunnen knuffelen en ze kwamen met hun kopje recht voor me om kusjes te geven. Echt zoooo gaaf!! Ik kan eigenlijk niet beschrijven wat voor een gevoel het is om met deze wilde dieren te kunnen zwemmen. Het was een geweldige ervaring! Gewoon te gek!

Na 45min moeten we weer uit het water. Het is niet goed voor de zeeleeuwen om langer te blijven. Plus dat de kou het uiteindelijk toch wint van de adrenaline. Terug in de boot kan ik niet meer stoppen met bibberen en krijgen we een kopje thee. Als we terug zijn vlug de wetsuite uit en terug naar de hostel voor een warme douche.

Deze middag hebben we niet meer zoveel gedaan. Er is een heerlijke pastaria hier waar ze vers vanalles voor je maken van empanata (soort pasteitje gevuld met vlees, groente, kaas uien enzo) tot lasagna, pasta en pizza. We hebben dat gister ook gegeten met de lunch en vandaag nemen we een soort quiche mee naar het strand om daar lekker op te eten. Vanavond eten we weer mee bij de hostel, bbq.

Morgen gaan we een tour doen op La península Valdés en hopen daar nog pinguins, walvissen, orka´s en dolfijnen te zien.

Tot snel! Liefs van ons!

PS. Helaas hebben we geen kabels bij foto´s erop te zetten.....Dus dat komt als we thuis zijn :-).

• 23 September 2013 - 11:20

Thea :

Hoi Luc en Sandra geweldig om het te lezen .

En dan P S V met 4-0 gewonnen

Groetjes Luc Thea

• 23 September 2013 - 12:19

Gerra:

Hoi San en Luc

Echt fantastisch om te lezen !!!! En zeker super om het zelf mee te maken !!
    Ben al weer benieuwd naar het volgende verslag !!

Groetjes Gerra en Tiny

• 23 September 2013 - 21:36

Agnes:

Hoi Sandra en Luc

Wat een leuke vakantie en een goed reisverslag, lijk wel of we er zelf bij zijn.

Groetjes Agnes en Toon en knuffel van Chira

• 24 September 2013 - 13:10

Irene:

Vet hoor!! Eens kijken wanneer ik dit kan gaan doen, ben echt jaloers ;)