hola ballenas, pingüinos y elefantes marinos - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Sandra Goossens - WaarBenJij.nu hola ballenas, pingüinos y elefantes marinos - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Sandra Goossens - WaarBenJij.nu

hola ballenas, pingüinos y elefantes marinos

Door: Sanny

Blijf op de hoogte en volg Sandra

24 September 2013 | Argentinië, Puerto Madryn

Goedemorgen, het is hier nu 10.00 en vandaag wordt weer een reisdag.

Gisteren was weer een geweldige dag. Al hoewel het hier wel koud is, was het gister prachtig weer. De lucht was helder blauw en de zon scheen de hele dag.
We zijn om 08.00 vertrokken voor een tour naar peninsula valdes (la isla más bella del mundo vinden ze hier :-)). Het is een schiereiland, maar groot.

Na 2 uur rijden kwamen we bij de eerste stop. Daar gingen we eigenlijk voor: southern right whale bekijken.

De vrouwtjes zijn 15 tot 17 meter lang en wegen 35 tot 40 ton. De mannetjes zijn iets kleiner. Maar die hebben wel testikels van 500 kilo elk, niet normaal hahahaha. Hoe groter ze zijn hoe beter, want hoe meer kans op een baby.Ze komen ieder jaar vanaf Antartica naar peninsula valdes om jongen te krijgen. Ze zijn daar vanaf ongeveer eind April tot November. Ze kiezen deze baai, omdat het beschut ligt van de woeste zee en de baai (Golvo Nuevo)is enorm diep.
Ze zijn 1 jaar zwanger en krijgen altijd maar 1 baby, dus om de 3 jaar 1. Het kalf bij een jaar bij de moeder en drink ongeveer 300 liter melk per dag!

Toen ik de boot zag krijg ik het heel even warm, want het was een soort grote Zodiac van 12 meter lang hahahaha. En als dan weet hoe groot zo´n walvis is, maar goed. Ze zullen het wel weten denk je dan hahahaha.
Daar gingen we dan joehoe!! Op zoek naar deze vriendelijke reuzen. Van tevoren hadden we instructies gehad. Altijd blijven zitten als we in de buurt van de walvissen zijn, niet ineens naar de andere kant rennen als de walvis om de boot zwemt en vooral stil zijn, want harde geluiden schrikt ze af. Na ongeveer 10min varen zagen de eerste al. Een mama met baby. Nou ja baby... ook al 6 meter en ongeveer 7 ton. Wat cool zeg! De baby´s kunnen nog niet zolang onder water blijven en komen vaak boven. Ze zijn nieuwschierig en speels, maar mama houdt ze goed in de gate. Vol bewondering keken we naar het jong , hoe groot hij al was.....

Tot mama even boven kwam voor een kijkje. Wouw, niet normaal om 17 meter vis langs de boot te zien gaan. Wat voel je je dan ineens klein en kwetsbaar. Haar hoofd was helemaal bezaaid met een soort witte mosselen. Ze lijkt wel een rots in het water. De boot blijft op afstand stil liggen en de walvissen komen uit eigen beweging een kijkje nemen of niet, maar we hadden geluk. Ze vonden ons interessant en mama zwom steeds onder boot door. Ze zijn vriendelijk en voorzichtig met ons. Echt te gek!

Na 15min gingen we weer verder de volgende zoeken. Toen hadden we pas echt geluk. Ze zagen een witte baby. Echt prachtig. Het zijn geen albinos, want ze worden vanzelf zwart net als mama. Toen kwam er nog een moeder met kalf aan. Ze bleven een beetje met elkaar spelen. Al hoewel de walvissen altijd alleen zijn vinden ze het soms wel even leuk om bij elkaar te blijven hangen. Op een gegeven moment waren niet meer dan 5 meter van de boot vandaar. Het water uit zo´n blowhole stink enorm kan ik je vertellen hahahaha.
Mama vond dat de kleine te ver bij haar vandaan ging en dan gaat ze hem roepen op een aparte manier. Ze ging rollen in water, waardoor de enorme zijvinnen recht de lucht in gingen wauw! Daarna ging de staart uit het water en uiteindelijk ging ze ook nog springen. We zaten de klappen en te joelen in de boot. Geweldig!!! Ze ging nog paar met haar mond open onze kant op en ik had het gevoel dat de hele boot erin kon hahahaha.We hebben echt geweldige foto´s kunnen maken. Zoooo te gek weer!!

Toen de bus weer in naar de zee olifanten. De mannen wegen wel 4 ton en ze kunnen tot wel 1500 meter duiken om eten te zoeken. Gaaf om te zien, maar ze hebben net een heel stuk moeten zwemmen om hier te komen om jongen te baren, dus ze deden niet anders dan liggen op het strand en een beetje met zand gooien. De puppy´s zijn helemaal zwart en echt super lief om te zien. In November leren ze zwemmen en dan komen ook de Orka´s naar de kust, dus die hebben we nu helaas niet gezien.

Als laatste zijn we naar de pinguins geweest. Die zijn ook zo grappig om te zien. Maar we waren ook niet echt actief. Beetje zwemmen, beetje lopen, beetje zonnen. We komen op een meter afstand van ze komen. Ze stoorde zich totaal niet aan ons....

Het was een super gave dag!!

Vandaag is er geen zon en daardoor gelijk een stuk kouder, maar we gaan naar Cordoba, dus het maakt niet uit. We wilden eigenlijk tussendoor nog naar Bariloche, maar de afstanden zijn te groot hier. Vliegen is te duur, dus we doen alles met de nachtbussen, maar dan ben je wel steeds 2 dagen kwijt. Om niet helemaal kapot thuis aan te komen hebben we besloten Bariloche te skippen. We zijn die kou ook wel een beetje beu. We willen nu ook wel eens een korte broek aan kunnen doen :-).
Dus om 14.40 vertrek de bus. Het wordt een ritje van 20 uur, dus ik heb er niet echt heel veel zin in maar ja..... je moet er wat voor over hebben :-). Je zit minimaal 14 uur in de bus als je uberhaupt ergens naartoe wilt.

We hebben het weer super gehad hier. De hostel wat te gek! Hele gezellige mensen ontmoet en prachtige dingen gezien. Op naar Cordoba, naar de warmte!!

Tot snel. Kus van ons......

• 24 September 2013 - 17:41

Jurgen Mariska & Tieme:

Hey!

leuk om te lezen! prachtige dingen gezien dus... en nog genoeg gepland staan zo te zien!

hier mis je niet veel, behalve dat PSV met 4-0 (!!) van Ajaks heeft gewonnen en dus weer koploper is!